معمولا در کجا از تایل استفاده می‌شود ؟

امروزه محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از افراد برای تغییر دکوراسیون محیط زندگیشان، از تایل‌ها استفاده می‌کنند. تایل گچی دکوراتیو جزء آن دسته از سقف‌ های کاذبی هستند، که جلوه بسیار زیبایی به فضای منزل می‌بخشند. تایل‌ها در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلف گچی و چوب موجود هستند. در دنیای امروزی تغییرات بسیار زیادی در متریال ساختمان به وجود آمده است. شیک و زیبا بودن این متریال باعث شده که استفاده از آن بسیار پیشرفت کند. این مقاله را با هدف آشنایی شما با تایل سقفی و جایگاه به کارگیری آن مهیا کردیم. امیدواریم که این مطلب مفید واقع شود.

تایل چیست ؟

به نوعی سقف کاذب که در سیستم‌ های ساخت و ساز به کار برده می‌شود و حاوی صفحات روکش‌دار گچی هستند را تایل می‌گویند. تایل گچی دیواری هم نمونه بارز سقف‌ های کاذب یا تایل‌ها هستند. صفحه‌‌ های گچی که تایل خوانده می‌شوند، تحت عنوان پوشش یا پروفیل‌ های فولادی به عنوان یک زیر ساز قوی عمل می‌کنند. صفحات گچی در اندازه و ابعاد 60 در 60 سانتی‌متری ساخت و تولید می‌گردند. این صفحات به دو دسته‌ی ساده و اکوستیک دسته‌بندی می‌شوند. منظور از صفحات ساده، صفحاتی فاقد عایق صوتی هستند، در حالی که صفحات آکوستیک دارای عایق صوتی می‌باشند.

اقسام متعدد تایل‌ها

قبل از اینکه بخواهیم توضیحی درباره مکان و جایگاه به کار گیری تایل‌ها بدهیم، بهتر است با انواع آنها آشنا شویم.

1- تایل آکوستیک

این دسته از تایل‌ ها که یکی از جدیدترین و به روز ترین نوع تایل به حساب می‌آیند، به عنوان عایق صدا در اتاق‌ ها به کار برده می‌شوند. برای ساخت و نصب این تایل ابتدا تسمه‌ های فلزی، روی سقف نصب شده و کاشی‌ها از روی تسمه‌ها آویزان می‌گردند. اصولاً بهتر است برای نصب آنها، از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. تایل‌ های آکوستیک علاوه بر اینکه همانند تایل‌ های گچی دکوراتیو یک تایل مدرن به حساب می‌آیند، یک عایق صوتی و حرارتی بسیار مهم هستند. این عایق حرارتی در هر مکانی که به کار برده می‌شوند، بسیاری از هزینه‌ های گرمایش و سرمایش را کاهش می‌دهند.

معمولا در کجا از تایل استفاده می‌شود

2- تایل گچی دیواری

یکی دیگر از صفحات پوششی که به عنوان یک عایق صدا و حرارت و یا زیبایی در دیوار خانه‌ها برای دکوراسیون داخلی بشدت استفاده می‌گردند، تایل گچی دیواری می‌باشند. این تایل‌ها یکی از ملزومات ساخت و ساز خشک هستند که در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرند. این تایل‌ های گچی از ترکیب آب و گچ ساخته شده‌اند.

3- تایل‌ های پی وی سی

همانطور که از نام این نوع تایل بر می‌آید، یک پلی وینیل کلراید بدون پلاستیک می‌باشد که جز یکی از کاربردی‌ ترین پلیمر های دنیا شناخته می‌شود. این نوع تایل نقش بسیار مهم و اساسی در زیبایی سقف‌ها ایفا می‌کند. اضافه کردن نورپردازی به این نوع تایل، جلوه بیشتری می‌بخشد. این دسته از تایل‌ها علاوه بر زیبایی، از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل می‌آورند. از دیگر موارد و مزایای این تایل می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر نفوذ مواد شیمیایی و حشرات اشاره کرد. تنها عیب آن بالا بودن قیمت تایل یو پی وی سی می‌باشد.

4- تایل فلزی

جنس این دسته از تایل‌ها به صورت آلومینیوم است. این تایل فلزی همانند تایل‌ های گچی دکوراتیو از صفحات مشبک ساخته شده‌اند، که نصب بر روی سازه‌ها را به راحتی امکان پذیر می‌کند.

معمولا در کجا از تایل استفاده می‌شود

5- تایل گچی‌ های دکوراتیو

به آن دسته از تایل یا سقف‌ های کاذبی که توسط آویز های اصلی از سقف برای پوشش به کار برده می‌شوند، سقف کاذب مشبک یا دکوراتیو می‌گویند. اینگونه تایل‌ها اصولاً در مکان‌هایی با عرض کمتر از 4 متر استفاده می‌شود.

تایل‌ ها در کجا استفاده می‌شوند ؟

همان‌طور که پیش‌تر هم توضیح دادیم اصولاً تایل‌ ها در اندازه‌ های 60 در 60 قابل استفاده هستند. همه‌ی تایل‌ها به خصوص تایل‌ های گچی دیواری زیبایی خاصی برای سقف دیوارها ایجاد می‌کنند. از تمامی تایل‌ها در مکان‌ هایی که لوله و اتصالات از زیر سقف عبور کرده به خوبی استفاده می‌شوند. زیرا این لوله و اتصالات نمای نامطلوبی را ایجاد خواهند کرد. البته این ویژگی یعنی پوشاندن لوله و اتصالات تنها مزیت تایل‌ها نیست. بلکه در مکان‌ هایی هم که هدف ایجاد یک عایق مناسب می‌باشد، تایل‌ها تنها به عنوان عایق صوتی و حرارتی خوب عمل خواهند کرد. به دلیل پنهان سازی خوب این سقف‌ های کاذب، اصولاً با نور های مخفی به کار برده می‌شوند. در مکان‌ هایی که سرعت نصب سقف‌ ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد، تایل‌ های سقفی کاربرد ویژه دارند.

مزیت‌ های تایل‌ها

به دلیل وجود مزیت‌ها، تایل‌ های سقفی بعد از کناف و دیگر سقف به محبوبیت فراوانی رسیدند، این مزایا عبارتند از:

  • آسان بودن حمل تایل‌ها به ویژه تایل ‌های گچی دکوراتیو
  • عدم نیاز به رنگ آمیزی بعد از اجرا
  • دسترسی بسیار آسان و راحت به لوله و تاسیسات توسط تایل‌ها
  • نصب سریع و آسان تایل‌ها
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • طول عمر و دوام بالای تایل‌ها
  • قابلیت عبور نورها
  • سبک بودن وزن تایل
  • ضد آب بودن
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • قابلیت تولید و طراحی در رنگ‌ها و سایزهای مختلف
  • سازگاری با هر محیط
  • دارای سطح صاف و صیقلی

کلام آخر

در این محتوا تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و مختصری در رابطه با تایل و اینکه معمولا در کجا از تایل استفاده می‌شود ، در اختیارتان قرار دهیم. انتهای این مقاله بر خود لازم دانستیم که این نکته را به شما سروران یادآور کنیم که تایل‌ های سقفی در ابعاد 30 سانتی متر و 60 سانتی متر می‌باشند. این تایل‌ها به صورت عمودی بر روی سازه‌ های متقاطع و کلیک نصب می‌گردند و قابلیت جابجایی را هم دارند. پس در هر مکانی که قصد اجرا دارید بهتر است اندازه را مشخص کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.