نصب پانل دیوارپوش گچی

نصب پانل دیوارپوش گچی

امروزه در دکوراسیون داخلی از انواع متریال و مواد برای تغییر و تحول استفاده می‌کنند. پنل‌ های گچی یکی از آنها بوده که قابلیت نصب و اتصال بر روی سطوح سیمانی را هم دارا می‌باشند. تولید کننده دیوار پوش‌ های گچی آنها را در اندازه و ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌نمایند که با کنار هم قرار دادن آن‌ها روی دیوار یک سطح یا پوشش عالی را ایجاد می‌کنند. گچ‌ها جز مصالح ساختمانی هستند که سالیان سال مورد استفاده بودند و اصولاً از آنها برای نمای داخلی و زیبایی بخشیدن به دیوار های داخلی استفاده می‌گردد. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا مطالبی را در مورد پانل‌ های دیوارپوش گچی و همچنین نحوه نصب پانل دیوارپوش گچی به شما ارائه دهیم. امیدواریم مفید واقع گردد.

تعریف پانل‌ های دیوارپوش گچی

پنل‌ها یا دیوار پوش‌ های گچی ترکیبی از آب و گچ هستند که سنگ گچ‌ های آنها دارای دانه‌ های ریزتری نسبت به دیگر گچ‌ های معمولی می‌باشند. اصولا دیوار پوش‌ های گچی را در اشکال مختلفی نظیر مستطیل و مکعب تولید می‌کنند که همه این اشکال دارای سطحی صاف هستند که به راحتی کنار هم دیگر قرار می‌گیرند. پایه اصلی همه آنها گچی است. اما سطح رویی آنها می‌توانند از متریال گوناگون همانند کاغذ یا فایبرگلاس باشند. از نظر تولید کننده پانل گچی، این پانل‌ها به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند.

ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد پانل‌ های گچی

پانل‌ های گچی نسبت به دیگر پانل‌ها به دلیل ویژگی‌ های خاصی که دارند، بسیار پر فروش هستند و اصولاً در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از آن ها مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه به صورت مختصر این مزایا را بیان می‌کنیم.

اولین مزیت یا ویژگی این نوع پانل نصب بسیار راحت و آسان آن است. یعنی نسبت به دیگر متریال به راحتی می‌توان آنها را به دیوار فیکس نمود. ویژگی دیگر ان عایق صوتی و حرارتی بسیار خوب بودن آنها می‌باشد که خیلی راحت از ساختمان در برابر صداها و یا سرما و گرمای بیرون محافظت به عمل می‌آورد. یکی دیگر از خصوصیات بارز این نوع پنل از قول تولید کننده دیوارپوش گچی، سازگاری با محیط زیست می‌باشد که از موادی ساخته شده که برای محیط زیست مفید و خوب است. افزایش سطح زیر بنا، قیمت مقرون به صرفه، سرعت بالا در نصب و مقاومت بسیار بالا در برابر زلزله از دیگر مزیت‌های این نوع پانل به حساب می‌آید.

نحوه نصب پانل دیوار پوش‌ های گچی

برای نصب پانل دیوارپوش گچی باید یک سری مراحل با دقت نظر لازم طی گردد تا یک نصب بی عیب و نقص را داشته. در ادامه این مراحل را شرح خواهیم داد.

پاکسازی سطح

اولین مرحله برای نصب پانل قبل از اجرای پانل‌ های گچی بر روی دیوار، پاک سازی سطح است. یعنی دیوار را پاک کرده و آن را از هرگونه آلودگی و چربی مبرا نمایید. برای اینکه نتیجه حاصله مطلوب شود، بهتر است سطح دیوار صاف، یکدست، هیچگونه کنده کاری، تبله و یا پستی و  ناهمواری نداشته باشد.

نصب پانل دیوارپوش گچی

اندازه گیری بر روی دیوار

بعد از اینکه عملیات پاکسازی سطحی دیوار تمام شد، حال نوبت به اندازه گیری و انجام محاسبات لازم می‌باشد. نکته‌ای که تولید کنندگان پانل‌های گچی همیشه گوشزد می‌کنند، اندازه گیری دقیق قبل از نصب پانل‌ها است. بعد از اینکه خط کشی انجام شد، باید پانل‌ها یا دیوار پوش‌ های گچی را به وسیله یک چسب مقاوم صنعتی به دیوار چسباند.

نصب پانل دیوارپوش گچی

کنار هم قرار دادن پانل‌ها

در مرحله پیش با هم اندازه گیری سطوح را مرور نمودیم و اولین تایل را هم نصب کردیم. حال باید به ترتیب بقیه پانل‌ها را کنار هم قرار دهیم و در کنار هم قرار دادن آنها بستگی به مدل طرح و نوع چینش آنها دارد. بعضی از طرح‌ها همانند طرح ایوان چندین مدل چیدن دارند. به طور کلی هر کدام از این چیدمان یک زیبایی خاص و منحصر به فردی را دارا می‌باشند.

برش دادن پانل‌ها

پس از اینکه پانل‌ ها را کنار هم بر روی دیوار یا سقف خانه‌ها کار گذاشتیم ممکن است قسمتی اضافه بوده یا اینکه زیبایی آن مد نظر شما نباشد. در این قسمت می‌توان آنها را با کمک اره‌ های ظریف یا کاتر های مخصوص ببرید. در صورت عدم توانایی در برش می توانید از تولید کننده مخصوص دیوارپوش گچی یاری بطلبید. زیرا او با مهارت و توانایی خاص قادر است، بدون آسیب به کلیه پانل‌ها قسمت اضافی را برش دهد.

آستر کشی

بعد از اینکه آنها به خوبی و خوشی نصب گردیدند، حال نوبت به رنگ آمیزی آنها می‌رسد. اما قبل از رنگ آمیزی برای اینکه دیوار پوش‌ها یک کیفیت عالی تری داشته باشند، بهتر است به روش اسپری کردن یک آستری برای آن ایجاد کنید. سپس آنها را درزگیری نمایید. پس از اتمام تمام این مراحل حال با خیال راحت آن‌ها را رنگ نمایید.

استفاده از پانل دیوار پوش‌ های گچی

این مرحله را که به عنوان مرحله آخر می‌شناسیم، در واقع بعد از طی کردن تمام مراحل بالا پانل‌ها قابل استفاده می‌شوند. البته باید چند ساعت زمان بگذرد تا درزگیری و رنگ آمیزی‌ها به خوبی خشک شوند. پس از خشک شدن به پیشنهاد تولید کننده پانل گچی می‌توانید از نورپردازی‌ های خاص برای زیبایی دو چندان آنها بهره ببرید.

نصب پانل دیوارپوش گچی

محدودیت‌ های نصب پانل‌ های دیوارپوش گچی

علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر کردیم، تولید کننده دیوار پوش‌ های گچی یکسری محدودیت‌هایی را هم برای نصب آن در نظر گرفته‌اند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • عدم نصب دیوارپوش‌ها در محیط‌ هایی با دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد
  • استفاده از چسب در دمای بیش از 10 درجه سانتیگراد
  • توجه به رطوبت محیط. زیرا در صورت نصب پانل‌های گچی نباید محیط از رطوبت خیلی بالایی برخوردار باشد.
  • استفاده از تهویه هوای مناسب در محل نصب

در صورتی که محدودیت‌ها و نکاتی را که در بالا به عنوان نمودیم به درستی اجرا نمایید، موجب افزایش طول عمر پانل‌ها خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.