وقتی صحبت از بازسازی به میان می آید، کلمه تایل گچی آن قدر رایج و پیش پا افتاده است که بسیاری آن را ابزاری جادویی برای تبدیل سریع و نسبتاً ارزان خانه معمولی خود به خانه ای مدرن، پیچیده و زیبا می دانند.

تاریخچه تایل گچی

مخترع تایل گچی را آگوستین ساکت آمریکایی، صاحب کارخانه کاغذسازی می دانند. در سال 1894، زمانی که در جستجوی کاربرد جدیدی برای کاغذ، تایل گچی با ضخامت 5 میلی متر از 10 لایه کاغذ که با گچ چسبانده شده بود را ایجاد کرد.

پس از آن، در سال 1909، استفان کلی تایل گچی را بهبود بخشید. بعد ها، انواع تایل گچی مانند تایل گچی دیواری ، تایل گچی پی وی سی و.. محبوبیت خود را به دست آوردند و شروع به گسترش در سراسر جهان کردند. قبلاً در سال 1917 ، در لندن ، اولین کارخانه تایل گچی در اروپا ظاهر شد. در سال 1932، در آلمان، برادران کناف تولید خود را راه اندازی کردند که اکنون در سراسر جهان شناخته شده است. پس از پایان جنگ، در سال 1947، شرکت سوئدی Giprok شروع به تولید برند خود کرد.

بنابراین، دیوار خشک مدرن یک ورق ساختمان و مصالح تکمیلی و یک پانل گچی است که از دو طرف با مقوای ساختمانی چسبانده شده است و بسته به اجزای اضافی، در انواع زیر زیر وجود دارد:

انواع تایل گچی

جداکننده GKL (تایل گچی معمولی): دامنه آن تراز دیوارها، تشکیل پارتیشن ها، ایجاد سقف های پیچیده چند سطحی است.

جداکننده GKLV (تایل گچی مقاوم در برابر رطوبت): برای ساخت آن، افزودنی های ویژه ای به مخلوط گچ برای دال اضافه می شود که جذب رطوبت را کاهش می دهد و ورق های مقوایی با اشباع کننده های ضد آب ایجاد می شوند. GKLV در اتاق هایی با رطوبت بالا استفاده می شود مانند حمام، توالت، آشپزخانه، گاراژ.

جداکننده GKLO (تایل گچی مقاوم در برابر آتش): هسته گچی چنین ورق هایی حاوی افزودنی های تقویت کننده فایبرگلاس است که مقاومت مواد را در برابر آتش باز افزایش می دهد. تایل گچی در ساختمان ‌ها و مکان ‌هایی استفاده می‌شود که الزامات ایمنی آتش‌سوزی افزایش یافته است.

جداکننده GKLV (تایل گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش) ترکیبی عملی از GKLV و GKLO می باشد که این ماده در مواردی ضروری است که مطابق با مقررات ایمنی آتش سوزی و محافظت از سازه در برابر رطوبت باشد.

انواع تایل

انواع تایل گچی

 

همه تولید کنندگان به اندازه های استاندارد ورق پایبند هستند:

تایل گچی 1.2 متر در 2 متر

تایل گچی 1.2 متر در 2.5 متر

تایل گچی 1.2 متر در 3 متر

تایل گچی 1.2 متر در 3.5 متر

تایل گچی 1.2 متر در 4 متر

بهترین نوع تایل گچی

عرض ثابت 1.2 متر با استانداردهای چفت و بست توضیح داده شده است: قاب فلزی با فاصله 60 سانتی متری نصب می شود و یک ورق تایل گچی در امتداد سه خط (لبه ها و مرکز) بسته می شود. علاوه بر این، این عرض به شما امکان می دهد در هنگام حمل و نقل و بلند کردن ورق ها به طبقه مورد نظر از بریدگی و ترک خوردن جلوگیری کنید. از نظر طول، متداول ترین و آسان ترین اندازه 2.5 متر است، زیرا با ارتفاع سقف در اکثر خانه ها و آپارتمان ها مطابقت دارد و برای حمل و نقل مناسب ترین است. ورق هایی با طول بیش تر برای مکان های اداری و غیر استاندارد تولید می شود. علاوه بر اندازه، ورق های GKL در ضخامت متفاوت هستند. وزن و قابلیت اطمینان سازه و هم چنین دامنه کاربرد به آن بستگی دارد.

محبوب ترین ورق های تایل گچی 9.5 میلی متر و 12.5 میلی متر هستند، اما ضخامت های دیگری نیز وجود دارد. ورق های سبک تر (از 6.5 میلی متر تا 9.5 میلی متر) بر روی سقف ها نصب می شوند و برای ایجاد سطوح منحنی استفاده می شوند. برای نصب پارتیشن و روکش دیوار از ورق هایی با ضخامت 12.5 میلی متر استفاده می شود. در مواردی که برای افزایش بار روی روکش یا پارتیشن برنامه ریزی شده است، توصیه می شود یا از ورق های 12.5 میلی متری در دو لایه یا دیوار خشک ضخیم تر استفاده کنید.

کاربرد تایل گچی

در حال حاضر شرکت های مختلف به ویژه برای مواردی که نیاز به افزایش بار وارده بر سازه دارند، ورق های تایل گچی به ضخامت 15 میلی متر را ارائه می دهند که به دلیل افزودنی های خاص و الیاف تقویت کننده، استحکام و مقاومت ضربه ای را افزایش داده است.

 

بنابراین، تایل گچی مدرن، که دیگر از نظر تاریخی آن قدرها مدرن نیست، بلکه مطابق با زمان آن قابل تغییر است و به لطف طیف گسترده ای از انواع، اندازه ها و ضخامت ها، به یک ماده واقعا جهانی برای طراحی تزئینی محل تبدیل شده است. سهولت نصب، وزن مخصوص کم،  عایق صدا، سازگاری با محیط زیست، ایمنی در برابر آتش و..همه این ها در تایل گچی وجود دارد و یک روش واقعا مقرون به صرفه، سریع و راحت برای تغییر فضای داخلی معمولی شما است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.