اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

نور پردازی یکی از مهمترین جنبه های طراحی هر فضایی به شمار می رود چرا که بدون آن نمی توانیم همه چیز را در آن مکان به درستی مشاهده کنیم. با وجود این، بسیاری از افراد زمان لازم را برای برنامه ریزی نورپردازی در دکوراسیون خود صرف نمی کنند. ایجاد یک فضای خارق العاده اگر به درستی دیده نشود، چه فایده ای دارد؟

نور ضعیف می تواند به طور کامل نحوه درک هنر معماری داخلی را تغییر دهد، توجه به آن در طراحی داخلی ضروری است. به همین دلیل باید زمان را صرف تحلیل امکانات و نیازهای مختلف یک فضا کرد تا بتوان نورپردازی آن را به درستی طراحی کرد.

امروز یک مقاله متفاوت از مطالب قبلی که بیشتر در مورد انواع پوشش های دیوار ، دیوار پوش گچی و … بود، آماده کرده ایم که در آن در مورد اهمیت نورپردازی در هر اتاقی در خانه و همچنین در مغازه ها، ادارات و غیره صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چرا نور در طراحی داخلی مهم است؟

نورپردازی نقش اساسی در طراحی هر فضای داخلی دارد. عناصر مختلف نورپردازی علاوه بر تامین نور لازم برای هر روز به ما کمک می کنند تا جنبه های دیگر طراحی را برجسته کنیم. استفاده صحیح از نور در طراحی داخلی به ما این امکان را می دهد که مهم ترین ویژگی های محیط ، فضا و مناطق یا اشیاء را تقویت کنیم یا نگاه خود را به سمت مناطقی که می خواهیم برجسته کنیم هدایت کنیم. همچنین بسته به تن های مورد استفاده، گرمای بیشتر یا کمتری را به یک فضا یا یک منطقه آوریم.

احساسات مورد نظر را ایجاد کنید. استفاده از احساساتی که بازی نور و سایه می تواند در اتاق ها ایجاد کند منبع بسیار مفید است. همچنین نور خوب به ما این امکان را می دهد که مهمترین ویژگی های محیط خود را ارتقا دهیم.

منابع نور گرم تمایل به آرامش دارند و به ما احساس راحتی می دهند، در حالی که منابع نور سرد تمایل به تحریک ما دارند. همه اینها همانطور که قبلاً گفتیم باید با مقدار نور مطالعه شده بر اساس فضای موجود همراه باشد.

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

انواع نور در طراحی داخلی یک فضا

انواع مختلفی از نور را می توان در دکوراسیون داخلی استفاده کرد ، مانند نورپردازی عمومی، نورپردازی نقطه ای و نورپردازی تزئینی.

1- روشنایی عمومی: کاربردی است و منبع اصلی نور خواهد بود. توصیه می کنیم به جای استفاده از یک منبع نور در مرکز اتاق، از چندین منبع نور استفاده کنید. استفاده از پانل های دایره ای هالوژن گچی توکار با توزیع استراتژیک؛ قادر به استفاده از Allin، پانل های LED یا لامپ خطی به عنوان VSET است.

2- نور نقطه ای: برای روشن کردن یک فعالیت یا منطقه خاص در داخل فضا استفاده می شود. امکان استفاده از FLIP یا DWC با استفاده از هالوژن گچی برای ایجاد شدت به موقع مانند روی میز ناهارخوری و در نتیجه ایجاد نور کمتر در اطراف و در نتیجه به نفع چندین محیط در یک اتاق است.

3- نورپردازی تزئینی: برای دید بیشتر به یک شی یا جزئیات استفاده می شود. به عنوان مثال، چراغ های مسیر برای برجسته کردن مجسمه ها یا نقاشی هایی که نور را متمرکز می کنند و دید ما را به سمت آنها هدایت می کنند.

توصیه هایی در هنگام طراحی نورپردازی داخلی

به کاربردهای فضا فکر کنید: اگر مکانی که قرار است نورپردازی شود، در طول روز کاربردهای متعددی دارد، بهتر است انواع مختلف نورپردازی را در همان اتاق انتخاب کنید که به طور مستقل کار می کنند. بنابراین، موردی که برای هر مناسبت مورد نیاز است را می توان روشن کرد. برای این کار، استفاده از محصولاتی که با در نظر گرفتن «نورپردازی محور انسان» تولید می‌شوند، ایده‌آل است، مانند محصولات محدوده IOT، که در آن می‌توانید هم تن نور و هم قدرت نور را با دستگاه تلفن همراه خود را تنظیم کنید و همچنین فضاهای مختلف را برای کنترل بیشتر در دسترس دارید.

ورود نور خورشید را در نظر بگیرید: توجه به میزان نور طبیعی وارد شده به یک فضا و نور مصنوعی مورد نیاز آن بسیار مهم است. شما نباید عملکرد را از دست بدهید و مهمتر از همه، ورود نور طبیعی معمولا ایده آل ترین وضعیت است. مقدار آن علاوه بر طرح، موقعیت ساختمان، محیط، آب و هوا و اندازه یا تعداد پنجره ها بستگی دارد. همچنین می‌توانید از محصولاتی با حسگر یا هر محصولی از طیف خورشیدی استفاده کنید که فقط زمانی کار می‌ کنند که نور طبیعی کافی نباشد و در نتیجه در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

ورود نور را افزایش دهید: اگر هدف شما دقیقاً افزایش ورود نور طبیعی است، می توانید با انتخاب پوشش هایی که پنجره ها را احاطه کرده اند بازی کنید. مرزهای تاریک بخشی از نور را جذب می کنند، در حالی که مرزهای روشن بازتاب و انتشار آن را تشویق می کنند.

اندازه اتاق ها را افزایش دهید: نورپردازی صحیح احساس وسعت بیشتری را در فضا ایجاد می کند. علاوه بر این، استفاده از لوازم جانبی مانند آینه به افزایش روشنایی فضا کمک می کند.

اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

تقارن را از دست ندهید: بسیار مهم است که چراغ ها را در فواصل مساوی قرار دهید یا آنها را به طور مساوی روی دیوار نصب کنید.

دوشاخه ها را از دست ندهید: قرارگیری منطقی دوشاخه ها یکی از مهم ترین بخش های پروژه نورپردازی است. به لطف این، می توانید چراغ های روشنایی را در محلی که نیاز دارید قرار دهید.

لامپ های ایده آل را انتخاب کنید: نورپردازی LED کارآمدتر است و تعداد بی نهایت کاربرد و امکانات دارد.

سخن پایانی

همانطور که می بینید، هنگام سازماندهی هر اتاق، باید نور را در نظر گرفت. بسیار واضح است که نور نشاط، انرژی و زیبایی را به ارمغان می آورد و برای مواجهه روزمره در هر فضایی ضروری است.

طراحان داخلی باید با چراغ ها بازی کنند و به محل قرارگیری هر چراغ و لوازم جانبی و همچنین نوع نور و رنگ آن فکر کنند. و این است که تزیین با لوازم نورپردازی مستلزم تأمل در دکوراسیونی است که اینها ارائه می دهند و همچنین فکر کردن به عملکرد و مفید بودن آنها.

امیدواریم مقاله اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی به شما کمک کند تا پروژه های آینده خود را به درستی نورپردازی کنید و اگر برای پروژه های طراحی داخلی و نورپردازی خود به کمک نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.